دستگاه کارت خوان چگونه کار می کند؟

دستگاه کارتخوان دستگاهی است که دارای باطری می باشد و ممکن است این باطری ها لیتیومی و یا خشک باشند که غالبا باطری خشک از نسل قدیم تر دستگاه ها هستند که به راحتی شارژ شده و همانند تلفن همراه، شارژ را درون خود نگهداری میکند. به طور کلی کارتخوان ها سه نوع می‌باشند.

 1- کارتخوان های ثابت

2- کارتخوان های قابل حمل یا سیار

3- کارتخوان های جیبی یا موبایلی

امروزه این دستگاه ها از محبوبیت بالایی برخوردارند به گونه ای که مردم انتظار دارند در هر کجا امکان پرداخت از طریق کارت بانکی وجود داشته باشد و اغلب فروشگاه ها و مغازه ها این امکان را دارند.
فعالیت های بسیاری را می توان با دستگاه کارت خوان انجام داد. برخی از افراد تصور می‌کنند تنها کاری که می توان با این دستگاه انجام داد مربوط به پرداخت فاکتورهار خرید است. اما کار های زیادی از قبیل:

1- خرید کردن با کارت بانکی

2- گرفتن شارژ برای تلفن های همراه و سیم‌کارت های مختلف

3- گرفتن موجودی و مانده حساب را نشان میدهد

4- پرداخت صورت حساب های شناسه دار مانند قبض های آب، برق و ….

دستگاه کارت خوان چگونه کار می کند؟

5- شما می‌توانید تراکنش‌های مالی قبلی خود را چاپ کنید

در پایان هر روز کاری افراد حسابدار به راحتی می‌توانند حساب های خود را از طریق دستگاه بررسی نموده و تقسیم بندی نمایند.  
با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی پول کاغذی از میان رفته یا حداقل کمرنگ تر شده و زندگی با کارت بانکی رونق بیشتری گرفته است. استفاده از دستگاه پوز یا همان کارت خوان ساده تر از چیزیست که فکر می کنید و اغلب افراد می‌توانند به راحتی با آن کار کرده و پول بگیرند ابتدا باید کارت  را در شیاری که در دستگاه وجود دارد بکشید دقت داشته باشید که سمت درست کارت را در شیار کارت خوان قرار دهید بعد منویی را مشاهده خواهید کرد که باید گزینه مورد نظر برای مثال در فروشگاه روی خرید کالا را انتخاب کرده و سپس مبلغ خرید را وارد کنید و گزینه تایید را زده و رمز ۴ رقمی خود را وارد نمایید. 
هنگامی که رمز خود را وارد کردید با یک سیم‌کارت و یا خط تلفن به شبکه متصل شده و مبلغ واریز می شود.
در واقع سرور با شتاب و با تشخیص بانک که مشتری درخواست را به بانک موردنظر اعلام می‌نماید و از حساب برداشته‌ شده و به بانک فروشنده یا حساب فروشنده واریز می‌شود اگر مبلغ اشتباه جابه‌جا شود و یا در هنگام جابجا شدن به مشکلی بر بخورد سرور قطع می‌شود و ناموفق بودن تراکنش را نشان می‌دهد.

تاریخچه دستگاه  pos

اولین دستگاه پوز در سال ۱۹۸۱ در آمریکا توسط فردی به نام جیمز ساخته شد.
علت ساخت دستگاه پوز جلو گیری از سرقت پول توسط کارمندان رستوران بوده که صندوق دار می بایست برای هر بار باز و بسته کردن آن کلید وارد کند.
نخستین دستگاه های خودپرداز در سال ۱۳۵۰ توانستند به کشور ما وارد شوند و در آن تاریخ تعداد ۶ دستگاه ATM خریداری شد  اما به علت نبود زیر ساخت های بانکی تمام دستگاه های خریداری شده کنار گذاشته شد. سپس با گذشت زمان در دهه ۷۰ بانک ها کارت های بانکی صدور نموده و استفاده از این دستگاه ها رونق گرفت.

تاریخچه دستگاه  pos
پس از همه گیر شدن کارت‌های عابر بانک در میان مردم که اغلب افراد استفاده می کردند از این کارت ها نظام بانکی کشور به فکر پیشرفت در امور بانکی و چرخه اقتصادی شد و سپس با تلاش فراوان در سال ۱۳۷۶ تعداد ۶۰۰عدد دستگاه پوز وارد ایران شد.

مزایای استفاده از کارتخوان

کارتخوان ها باعث شده‌اند که معاملات مالی به شیوه‌ای متنوع‌تر و مطمئن‌تر و بدون استفاده از مکان یا واحد صورت بگیرد و همچنین با سرعت بالا و زمان کم برای خریدار و فروشنده صورت بگیرد.همچنین می‌توانند به‌راحتی آن را حمل کرده و با کامیون‌های پخش مواد غذایی، اماکن مختلف و غیره نیز با خود ببرند و هم چنین در فروشگاه‌های ایده‌آل و بازارهای بزرگ به‌راحتی می‌توان در تمامی مغازه‌ ها یک عدد کارتخوان مشاهده کرد.
این دستگاه‌ها از تجهیزات مختلفی برخوردارند که پرداخت‌های آنلاین و کیف پول‌های دیجیتال هم جزوی از آن‌ها می‌باشد و باعث شده‌اند که افراد با آرامش خاطر کارت حمل کنند.
دستگاه کارتخوان سیار مقرون به صرفه هستند.

مزایای استفاده از کارتخوان
همچنین در مراکز که سیستم کارتخوان فروشگاهی دارند و یا شلوغ هستند و ترافیک سنگین در آن‌جا هست می‌توان از دستگاه پوز بی‌سیم استفاده کرد و این امر باعث شده‌ است که بدون محدودیت مکانی مشاغل زیاد شود.
معمولاً خدماتی که از طریق کارتخوان ارائه می شود، رایگان  است اگر هزینه ای داشته باشد، خیلی کم می‌باشد و به چشم نمی آید با استفاده از دستگاه پوز باعث شده درختان کمتری قطع شوند.
دزدی کاهش پیدا کند همچنین حساب و کتاب ها دقیق و درست باشد. در گذشته که دستگاه های کارتخوان در دسترس افراد نبود، برای خریدهای گران قیمت، شخص خریدار مجبور بود، مقدار زیادی پول نقد را همراه خود داشته باشد و این باعث استرس و نگرانی بود.

انواع کارت خوان

1- کارتخوان تلفنی (Dial Up)

این دستگاه از ساده ترین و پر استفاده ترین نوع کارت‌خوان می‌باشد که برای متصل شدن به شبکه بانکی از خطوط تلفن استفاده می‌شود با توجه به نوع اتصال این کارتخوان در نبود سایر کارتخوان ها بسیار جوابگو است. از مشکلات این دستگاه قابل حمل نبودن و غیر قابل استفاده در زمان قطعی برق است.

2- کارتخوان بی سیم  (GPRS)

ساخت این کارتخوان با استفاده از تلفن همراه به شبکه بانکی اتصال پیدا می کند و با اپراتور های زیادی که دارد باعث شده به کارتخوانی با کارایی زیاد تبدیل شود.

3- کارتخوان شبکه ای  (LAN)

این نوع از دستگاه‌ها مبتنی بر شبکه محلی و یا اینترنت است. مهم ترین ویژگی این دستگاه ها سرعت عملکرد بالا در تراکنش می‌باشد اما این دستگاه ها در مکان هایی که اینترنت ضعیف باشد و یا آنتن نباشد به درستی کار نمی کند.

4- دستگاه کارتخوان بلوتوثی (Bluetooth)

سامانه هایی که از طریق بلوتوث کار می‌کنند طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده بودند اما امروزه به علت وجود راه های بهتر و سریع تری این دستگاه ها از میان رفته اند.

انواع کارت خوان

5- دستگاه کارتخوان کامپیوتری (PC_POS)

این دستگاه برای انجام عملیات‌های بانکی نیاز دارد که به یک سامانه کامپیوتری اتصال پیدا کند و سپس کلیه موارد و عملکردهای این دستگاه را می توان با استفاده از همان سامانه کامپیوتری دسترسی داد از این دستگاه در فروشگاه های بزرگ و مکان هایی که چاپ دستگاه کاغذی دارد استفاده می شود.
تنوع دستگاه پوز زیاد است و طیف وسیع تری از کسب و کارها را شامل می شود. اغلب کارتخوان‌ های موجود امروزی همزمان دارای امکانات چند نسل می‌باشد البته توجه داشته باشید برای هر کدام از مدل‌های گفته‌ شده انواع مختلفی در بازار وجود دارد که  توسط برند و کارخانه‌های مختلفی ساخته‌ شده است.

چگونه اصل یا تقلبی  بودن کارت خوان را متوجه شویم؟

1- فرو رفتن بیش از حد کارت در دستگاه پوز

به میزان حدودا دو بند انگشت از کارت بیرون از دستگاه می ماند و اما اگر کارت در دستگاه پوز بیشتر فرو رود، قطعا تقلبی می‌باشد

2- گشاد بودن زبانه ها

در نسخه‌های جعلی و تقلبی دستگاه کارتخوان، زبانه کنار پوز که بیشتر به عنوان نگهدارنده استفاده می شود به مقدار کمی بزرگ تر است اما در نسخه های اصلی، کمتر می‌باشد .

3- اگر تا به حال با دستگاه‌های پوز کار کرده باشید می دانید که دکمه‌های دستگاه پوز نرم می باشند و شما می‌توانید رمز کارت خود را به راحتی وارد نموده اما دستگاه‌های پوز جعلی این ویژگی را شامل نمی شوند و تنها می توانند اطلاعات پنهان کارت شما را بررسی کرده همچنین رمزی که به او می‌گویید، می‌تواند کارت جدیدی همانند کارت شما را قابل استفاده قرار دهد به همین علت در هنگام خرید باید دقت فراوانی داشته باشید.

چگونه اصل یا تقلبی  بودن کارت خوان را متوجه شویم؟

4-عدم وجود چراغ های چشمک زن

یکی از علائم دستگاه پوز تقلبی وجود نداشتن چراغ LED چشمک زن می باشد که در اکثر دستگاه های پوز وجود دارد.
توجه داشته باشید که یک کارت خوان تقلبی با قیمتی زیاد خریداری نکنید .
در نهایت انتخاب کارتخوان که باید به آن توجه داشته باشید بررسی رسید چاپی دستگاه است که پس از انجام تراکنش و دریافت رسید، دقت کنید که موارد زیر بر روی رسید ثبت شده باشد.

1- نام شرکت شاپرک

2- شماره پایانه

3- شماره ثابت دستگاه کارتخوان

4- شماره پیگیری تراکنش

شما با برسی این مقاله می توانید دستگاه مناسب را خریداری نموده و با راحتی خاطر از آن استفاده نمایید.
تصور گذشته که این دستگاه ها وجود نداشته است بسیار سخت است چرا که استرس و نگرانی زیادی را به دنبال داشته است فرض کنید همه باید برای خرید پول نقد به دنبال خود می داشتند حال پول می‌توانست به راحتی گم بشود و یا مبلغ کافی را از خانه بیرون نبرده بودید دردسر زیادی به همراه داشته است اما امروزه زندگی راحت است خدا بیامرزد کسی که این دستگاه را اختراع کرد.